26 Mayıs 2007 Cumartesi

EVDE EKMEK YAPIMI: EKŞİ MAYALARIN DÖNÜŞÜ



HERGÜN DEĞİŞİK PASTA, BÖREK, KURABİYE YİYİYORUZ AMA HERGÜN HEP AYNI EKMEK HEP AYNI EKMEK.....

Ekmek yapmak benim için yepyeni, güzel ve geliştirmekte olduğum bir uğraşım. Hem ekmek yapmak için başlıca gereken malzemeler, hepimizin evinde bolca bulunan, un, su ve tuzdur. Bu besin maddeleri biraraya gelerek hayatımızın en önemli vazgeçilmezini, ekmeği oluşturuyor.

Yeni ekmek makinaları, fırınlar ve çeşit çeşit tarifler sayesinde biz de güzel, farklı, sağlıklı ekmekler yapabiliriz kendimize. Dediğim gibi "hergün değişik pasta, börek, kurabiye yiyiyoruz ama hep aynı ekmek hem aynı ekmek..." İşte bu sözle yola çıkarak kendime yeni bir başlangıç yaptım.

Öncelikle mazide kalmış "Sonoma'nın Ekşi Mayalı Ekmek Tarifi"ni tekrar elden geçirmeye kadar verdim. Umarım bu güzel ekmeğin tarifini hakkıyla verebilirim. Şimdi eşki mayalarım ile ilgili sizlerle iki haberimi paylaşmak istiyorum.

Birincisi iyi haber, ikincisi kötü haber. İyi haber ekşi mayalarım hortladı ve tekrar nefis bir köy ekmeğine dönüştüler. Kötü haber ise pişirdiğim başka bir köy ekmeğim malesef kabarmadı, balıklara yem oldu.

Uzun soluklu, bol resimli bu yazımda, fazla bıdı bıdı yapmadan nelerden bahsedeceğim?
  • Ekşi mayadan nasıl ekmek yapılır?
  • Ekşi maya oluşumu, ekmek yapmadan önce ekşi mayanızda dikkat edilmesi gereken özellikler ve ekşi maya resimleri
EKŞİ MAYADAN NASIL EKMEK YAPILIR?
1. gün sabahı erken saatler....

1. Yüzünüzü ekşittiğiniz bu fosillik maya, benim ilk ekşi mayamdır (başlangıç mayası=starter). Kendisi 5 aylık. Hayatının büyük bir kısmını buzdolabında geçirmiş, son bir kaç ay hiç beslenememiştir, telef olduğu sanılıyordu.





2. Ekşi mayamız öncelikle üzerindeki maya artıklarından temizlenir, başka bir kaba alınır. Bu kabın da yine cam ya da porselen olması gerekiyor. (Tahta kaşık kullanmanız tavsiye edilir.)





3. Ekşi mayanın eski formuna kavuşması için;
*yarım bardak un (yarım bardak un -kap-~ 75 gr)
*çeyrek bardak soğuk su (~ 60 ml) ile beslemek gerekir.
Gerekirse bu besleme işlemini birkaç gün daha devam ettirerek, mayanızı ekmek yapmadan dışarda tutabilirsiniz.




4. Ekşi mayanın kıvamı önemlidir. Bulamaç gibi olup, uzatınca hemem kopmaması gerekir. Bu ekmeğin önemli bir özelliğini oluşturur.






5. Ekşi maya iyice karıştırıldıktan sonra üzeri streç ile yapatılıp bir gün bekletilir.







1. gün geceyarısı....

6. Ekşi mayalar göründüğü gibi canlandı, kabardı, baloncuklandı ve mis gibi maya koktu.

Aşağıdaki resim de ekşi mayanın üsten görünüşüdür.







7. Ekmek yapmadan önceki gece ön hamur (sponge) hazırlanır. Bunun için gereken malzemeler;

* 1 bardak ekşi maya (1 bardak ekşi maya-kap-~ 250 ml)
* 2 bardak un (2 bardak un-kap-~ 315 gr)
* 2 bardak su (2 bardak su-kap-~ 500 ml)

Malzemeler büyük ve geniş cam kase içinde iyice karıştırılır.




8. Ön hamur (sponge) üzeri streçle kapatılıp bir gece boyunca bekletilir. Esas ekşi mayamızın da üzerini streçle kapatılıp, ertesi gün beslenmek üzere oda sıcaklığında bekletilir.









2. gün sabahı yine erken saatler....

9. Ön hamurumuz köpürmüş, baloncuklanmış ve biraz kabarmıştır. Bu ön hamurdan bir bardak alınır ve ana ekşi mayamıza eklenir. Böylece ekşi mayamızın beslenmesi sağlanır.
Ekşi mayadan ekmek yapmanın en önemli noktası burasıdır. Çünkü ön hamurumuz köpürmez ise ekmeğiniz de kaparmaz. Bu durumda hamuru atıp tekrar denemeniz gerekecektir.



10. 1 bardak ön hamur alınıp ekşi mayaya katıldıktan sonra geri kalan ön hamur ile ekmek yapmaya geçebiliriz. Bunun için gerekli malzemeler;
*6 bardak un (6 bardak un-kap- 940 gr ~1 kg)
*1 bardak su (1 bardak su-kap-~ 250 ml)
*1 yemek kaşığı tuz
Öncelikle 3 bardak un, su ve ön hamur iyice karıştırılır. Daha sonra geri kalan una tuz karıştırılıp ekmeğe eklenir. Tahta kaşıkla iyice karıştırılır.

11. Ekmek hamuru unlu yüzeye dökülür. 5-7 dk boyunca yoğurulur. Gerekirse kıvamı sağlamak için çok az daha un ekleyebilirsiniz.
(En sevdiğim resim, ben ekmek hamurumu pış pışlarken! :)
Yumuşak bir ekmek hamuru elde edildi, gurur duyuyorum ama henüz bitmedi.



12. Bol unlanmış cam kaseye hamur topu geri alınır.
Ekmek hamurunun üzeri streç ile kapatılır. Hamurun iki katına çıkması beklenir. Normal şartlarda 5-6 saat sürebilir. Bizim evde yaklaşık 2-3 saat içinde hamur kabardı, iki katına çıktı.
Önemli bir nokta daha hamur iki katından fazla şişmemelidir.






13. Cam kase ters çevrilerek ekmek hamuru tekrar unlu yüzeye dökülür. Alt kısmı pürüzsüz kalacak şekilde hamur elle toplanır.
Cam kasenin içine bol unlu mutfak havlusu serilir ve hamur bunun içine alınır.





14. Ekmek hamuru kasenin içinde kenarlardan ortaya doğru toparlanır, büzülür.
Ekmek hamurunun üzeri bolca unlanır ve nemli mutfak havlusu üzerine örtülür. Hamurun iki katına çıkması beklenir.





15. Diğer önemli noktalardan birisi de hamurun hiçbir zaman iki katından fazla kabartılmamasıdır.







16. Hamurun üzerine tepsi konur ve tepsi ters çevrilir. Unlu mutfak havlusu yavaşça hamurdan ayrılır.
Keskin bir bıçak yardımıyla, iki derin çizik atılır. Sonra üzerine biraz su serpilir.





17. Tepsi önceden ısıtılmış, 230 derecedeki fırının alttan 3. sırasına gelecek şekilde yerleştirilir, hemen bekletilmeden pişirilir.







18. Ekmeğiniz 30 dk piştikten sonra sıcaklık 200 dereceye düşürülür. 25-30 dk daha üzeri iyice kahverengileşinceye kadar pişirilir.






19. Ekmeğin soğumadan kesilmemesi gerekir fakat ben dayanamadım kestim.
Üzerine tereyağ sürülür arzuya göre tuz serpilir afiyetle yenir..






Ertesi gün ekmeğimiz daha yumuşar ve gözenekleri ortaya çıkarır.
Paylaştıkça da lezzetine lezzet katar.
Afiyetle.







EKŞİ MAYA OLUŞUMU, EKMEK YAPMADAN ÖNCE EKŞİ MAYANIZDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER ÖZELLİKLER






Daha önce 4 defa ekşi mayalı ekmek tarifi denedim.
Fakat hepsi de birbirinden farklı şekillerde kabardılar. Hatta biri hiç kabarmadı. Bu durumun ne kadar moral bozucu olduğunu tahmin edebilirsiniz. Aynı tarif, aynı evde, aynı kişi tarafından yapıldığı halde mayalar tutmayabiliyor. Bu gibi durumlarda mayanın atılıp tekrar denenmesi gerekir. Ekşi maya yapımı için gerekli;

Malzemeler;
  • 2 bardak un (2 bardak un-kap-~ 315 gr)
  • 2 bardak su-soğuk (ya da süt) (2 bardak su-kap-~ 500 ml)
Hazırlanışı;
  1. Başlangıç mayamız cam kasede hazırlanır. Kasenin içine un ve su konup ( ya da süt, fakat havaların sıcak olmasından dolayı ben artık süt kullanmıyorum), tahta kaşıkla karıştırılır.
  2. Plastik streçle üzeri kapatılıp, oda sıcaklığında 3-4 gün bekletilir. Günde 1 defa karıştırılır. Eğer ekşi mayamızın üzerinde baloncuklar var ve kokusu güzelse, eviniz hava da uçan mayalarını çekiyor demektir. Bu da ekmeğimizin en önemli özelliğinden biridir. Eğer hamurunuz fazla köpürmemiş, pembe görünüyor, kötü kokuyorsa mayanızı atın ve tekrar deneyin.
Dikkat etmeniz gereken her evde mayalama süresi farklı olur. Tarifte 3-4 gün sürebilir demesine rağmen mayanız 1-2 günde de olabilir. Bu durumda hemen ekmek yapımına geçebilirsiniz. Mayanızı kontrol ediniz. Eğer güzel kokular, kabarıyor ve baloncuklanıyorsa mayanız tutmuştur.
(bazı tariflerde aktif kuru maya ve çok az da şeker ilave ediliyor ben kullanmıyorum)

Bazı ekşi maya resimlerim;

Kötü huylu ekşi maya resmine tıklayarak, üzerindeki pembelikleri ve sarılıkları görebilirsiniz. Ayrıca hafif kabartmasına rağmen hiç baloncuklanmadı ve kokusu kötüdüydü.
Bu mayadan yapacağınız ekmekler büyük bir olasılıkla hiçbir ekmek yapma aşamasında kabarmayacak ve tüm emeğiniz boşa gidecektir. Bu gibi durumlarda risk almamak adına mayanızı atın ve yeniden ekşi maya yapmayı deneyin.
Ben üzerindeki lekeleri temizleyip, mayamı besledim ama yinede ekmek yapma aşamalarının hiçbirinde ekmeğim kabarmadı, inatla aşamaları takip ettim ama ekmeğimi kurtaramadım. Ne diyelim balıklar napislendi...


İyi huylu, bol köpüklü, mis kokulu ekşi mayamı, su ve un ile 2 günde oluşturdum.
Bu tür mayalardan güzel ekmekler yapıp sevdiklerinizle paylaşmamanız için hiç bir engel yok. Sadece biraz daha fazla ilgi ve emek istiyorlar....




Lütfen sizler de benimle ekmek yapma tecrübelerinizi paylaşın. Tariflerimde eksik yerler varsa bana iletin. Tamam tamam gidiyorum fazla uzakttım :) ama haberiniz olsun henüz mayalarla işim bitmedi, daha farklı, güzel, çeşit çeşit ekmekler yapıp, paylaşmak istiyorum. "...hep aynı ekmek hem aynı ekmek..." olmuyor ki. :))))

Sevgilerle
İyi haftasonları dilerim.

91 yorum:

  1. sevgili ayşe,bunca yıllık mutfak deneyimim vardır,hatta lisede beslenme bölümünde okumuşlugum,bir sürü yemek kitabı karıştırmışlığım vardır ama ben hayatımda ilk defa bu kadar güzel ve ayrıntılı bir ekmek tarifi okuyorum,bir an lüks bir ekmek fırınında özel ders alıyormuş gibi hissettim kendimi...İlk fırsatta denemeyi düşünüyorum.
    Bu ekmek tariflerine söyleyecek söz bulamadım..Ellerine,kollarına,ayaklarına,gözlerine,kulaklarına -bu ilgisiz oldu galiba-saglık..
    selamlar canım arkadaşım..

    YanıtlaSil
  2. şimdi ..
    bu ne yaaaaa .....yazıyı eklemek kaç saatini aldı böyle..maşallah diyorum başkada bişi demiyorum okuyup birazdan dönerim yine..
    ben bilirim:))???
    SOFRA ÖZLEMİ
    ÖZLEM yani

    YanıtlaSil
  3. yahu ayşecik sen bu kadar sabırlımıydın bravo sana ...yok anacım ben sabredemem giderim alırım fırından ekmeği mis gibi yerim..
    hani üzerine sürdüğün yağlı ekmeğin varya nefis görünüyor benimde aklıma yemek yemediğim geldi şimdi mutfağa doğru yol almam gerekiyor anlaşıldı...anlatım süper.. ekmek miss gibi ..daha ne olsun ..bide şu kötü huylu maya çok hoştu kesin benim denediklerimde kötü huylu çıkar..:))ellerine sağlık arkadaşım ..
    öpüyorum sevgiler...

    YanıtlaSil
  4. Süheyla'cim çok teşekkürler canım güzel sözlerin için, çok mutlu oldum benzetmeni okuyunca..Tarife kendimden çok şey kattım umarım sende dener ve memnun kalırsın, tavsiye ediyorum..Anlamadıgın yer olursa bana sor canım, severek yardım etmek isterim..
    Sadece biraz emek ve sabır lazım..:)
    selamlar sana..:)

    Sofra Özlemim, Özlem yanii :) tesüf ederim, kaç saat mi? Kaç gün mü diye sormak istedin? :)
    Önemli bir hususta ansiklopedik yazı yazdım, gene beklerim canım..öptm seni..:)

    YanıtlaSil
  5. Sofra Özlemim, sen ulaşmak istediğim kitlenin dışındansın, hep aynı ekmek yiyicilerden yaniii :) Ama ağzının tadını da biliyorsun, sıcak ekmeğe kim tereyağı sürüp yemez ki :)
    Dünürdaşım olsun varsin ben sana ekmek pişiririm, sen sabrını zorlama..:)
    Yorumun için çok teşekkürler canım.
    Eh sana da afiyetler olsun..
    sevgilerle

    YanıtlaSil
  6. merhaba ekmek tarifiniz harıka.
    yapmayı dusunuyorum
    sevgiler...

    YanıtlaSil
  7. sizi arkadaşları gezinirken buldum.valla ne söylesem bilmiyorum tarfileri okurken o kadar zevk alarak bide gülerek okuyorumki.gerçekten okurken hiç sıklmadan devamını merak ederek okuyorum.sizi arkadaş listeme ekledim.başarılar...

    YanıtlaSil
  8. Ayşeeeee! naptın sen yaaa.... profesyonel oldun sen iyice.. bir ekmek yapma kitabı okuyorum sandım.. ne kadar güzel ayrıntılı anlatmışsın öle... gece gece karnımı acıktı o yağlı ekmeği görünce.. sen bu ekmek olayına devam et.. yazılarını bekliyorum.. öptüm seni koccaman..

    YanıtlaSil
  9. Ben bu ekmegi biliyorum hep koyde boyle yapilir.Tadinada doyum olmaz,simdi özlemis oldugum bu ekmegi nasilda canim istedi.Sevgili Ayse ellerine saglik,cokta ugrastiriyor ama degiyor bence,ugrasmadanda hic birsey olmaz degilmi?Miss gibi kokusu geldi burnuma.:( sevgilerimle.

    Ayrica seni linklerime eklemek istiyorum,izin verirsen.:)

    YanıtlaSil
  10. Canım iyi geceler, nasılsın,yine çok güzel ekmekler yapmışsın,kokusu taa buralara geldi,miss gibi, ellerine sağlık, yaptıkça el alışıyor,ben de kolayına kaçıp ekmek makinasında yapıyorum ekmeğimi, gönül rahatlığıyla yiyoruz. Ama bu ekşi mayayla yapılan ekmeğin lezzeti de bir başka olur, rahmetli babaanem yapardı, her ekmek yapımından sonrada bir miktarını ayırır, bir dahaki ekmek yapımına kadar, unun içinde saklardı.Tabii ekmekleri de taş fırında pişirirdi, nerde şimdi o ekmeklerin tadı...
    Canım, senin böyle güzellikleri bizlerle paylaşman çok hoşuma gidiyor,daha doğrusu siz gençlerimizin böyle güzel maharetlerini gördükçe mutlu oluyorum. Canım sana kolaylıklar dilerken sevgiyle öpüyorum, ailecek selamlar...

    YanıtlaSil
  11. Merhaba Banu, ziyeretin için teşekkürler. Düşünmeye başladıysan yolun yarısı bitmiş demektir, kolay gelsin.:) Aklına takılan bir aşama olursa seve seve yardım etmek isterim. sevgilerle...

    Angel, hoşgeldin, çok teşekkürler ziyaretiniz ve yorumumuz için, beğendiğinize memnun oldum, inşallah devamı da gelir, yine beklerim, sevgilerle

    Ayşöögööl, canim ne yapmışım ben :)) Senin benzetmen de çok hoşuma gitti,teşekkürler. Benim yazilarim resimlerim olsa olsa scrapbook içinde olur. :) umarim devami gelir. öptm sevgilerle

    Serapcım, teşekkürler canım, evet bazı tarifler uğraşmadan olmuyor ama 4.kez yaptıktan sonra zahmetli olmasına ragmen bana kolay geldi. Önemli olan guzel maya hazırlamak. Köyden bu ekmeği bilmen çok hoş, kimbilir o ekmeğin tadı ne kadar güzeldir. sevgilerimle

    Sofram Fatma ablam, iyi geceler, şükür bizler iyiyiz, umarım sizlerde iyisinizdir.
    Tesekkürler, siz büyüklerimden güzel sözler duymak çok güzel. Sanırım bende bundan sonra daha pratık ekmek tarıflerıne gecerım. Babaanne ekmekleri ne de güzel olurdu, bambaskaydi.
    Sizin de ekmekleriniz eminim çok güzeldir..Ellerinize sağlık..
    Sevgiler size

    YanıtlaSil
  12. Seni tebrik ediyorum bir ekmek yapımını bu kadar düzenli ve detaylı
    anlattığın için.Azim denilen şey bu olsa gerek.
    Fakat 19. Kare benim nefesimin kesilmesine neden oldu =)
    Ellerine sağlık azimli arkadaşım benim.
    www.lezzetavcisi.net

    YanıtlaSil
  13. tebrikler tek kelimekle harika olmuş.. ellerin kolların dert görmesn..
    sevgiler-özlem

    YanıtlaSil
  14. Ayşeciğim çok güzel anlatmışsın canım resimler açıklamalar harika ben ekmeği makinede yapan bir tembel olarak bir şey daha öğrenmiş oldum.Çok teşekkürler...

    YanıtlaSil
  15. sen aşmışsın artık coco..sana bloglar dar gelir olmuş..Bi okul bi kurs o tip birşeyler acman lazım bu enerjini boşaltman için..:)) hangi konuda olursa olsun bu devirde bilgi paylaşımı onemli.sende ekmek ve mayalar hakkındaki cidden derin olan bilgilerini herkesle paylaşmışsın ki bence super olmus.eline saglık.öptum seni sevgiler

    YanıtlaSil
  16. Ayşeciğim hakikaten bunlar saklanacak bilgiler ne güzel ince ince anlatmışsın ellerine sağlık canım epey zahmetli bir iş yapmışsın

    YanıtlaSil
  17. Oh oh oh hem ekmek harika görünmekte, hem de tarifi pek güzel, detaylı! Eline sağlık...

    YanıtlaSil
  18. selam canım....

    eskiden babamların köylerinde çook eskiden ama ekşi maya kullanırlarmış...bir evde hamur yoğrulacak ve ekşi mayası yoksa komşuya gidilir ve maya alınırmış...zaten o maya ile kim hamur yoğurduysa o hamurdan biraz ayırırmış....o da ekşi maya oluyormuş...böyle böyle paylaşırlarmış...

    sen becerikli bir kadın olduğunu bir kez daha gösterdin...belki defalarca yaptığın için sana kolay gelebilir ama bana çok zor görünüyor...

    ekmeğin gerçek ekmek gibi görünüyor....
    ellerine sağlık....
    sen becerikli bir yamansın....hemde ayşe yamansın....

    YanıtlaSil
  19. Bence de Yaman Ayşe hergün hep aynı ekmek hepp aynı ekmek bu ara ben de fena halde ekmek yapımına sarmış bulunmaktayım ayrı bir zevkmiş hakkaten yalnız ekmek pişer pişmez tadına bakma tadını tam alamayıp tekrar tekrar tadma durumları beni çok düşündürüyor
    Ekmek te emek te anlatım da çok güzel Ellerine Sağlık

    YanıtlaSil
  20. cheesecake için 6 paket labne çok değil mi demişsin ama banada ilk başta öyle gelmişti ama inan çok değil bende bu defa tabansız yaptım çok lezzetliydi ama eğer küçük kalıpta deneyeceksen ölçüleri yarıya indirebilirsin
    sevgiler

    YanıtlaSil
  21. ayran içtik ayrı mı düştük :)))))))

    süper anlatmışsın ekmek tarifini süperr ellerine emeğine sağlık,
    bende dün sapancadaki bir köyden bir dededen ekmek aldım buna benziyor, fotoğrafını ekleyeceğim ama lezzeti harika oluyor gerçekten ..ve tereyağ ile ekmeğin buluştuğu ana bittim :))) tam süper olmuşşş
    sevgilerrr
    aslı

    YanıtlaSil
  22. Ayşeciğim,
    ellerine sağlık çok güzel olmuş ekmeğin. hem de tüm detaylarıyla anlatmışsın çok faydalı olmuş. evde ekmek yapmayı çok severim zaten. sıcak sıcak kahvaltıda ne güzel gidiyor. sevgiler

    YanıtlaSil
  23. Sevgili Ayşe'cik,
    Bende seni sabrından dolayı kutlarım canım.Ekmeği görüp imrenmemek elde değil doğrusu..))
    Resimleri görünce birden Trabzon'un meşhur Vakfıkebir'inin ekşi ekmeğine benzettim.Çocukken Trabzon'da ekmekler hep aynı çeşitti(şimdiki gibi sütlü ve yumuşak değillerdi)bu yüzden ben ekşi ekmeği yiyemezdim ve tatlı ekmek isterdim..))Bu ha bende taaaa Almanya'ya gidene kadar sürmüştü..Şimdi her türlüsünü yiyorum..))
    Tek kelime ile harikasın başka sözlere gerek yok.
    Üzerine yağ sürdüğün dilimi görünce çok şeyler hatırladım.Afiyetler olsun..

    Sevgiyle,

    YanıtlaSil
  24. Amanında amanın Yamanım, neler yapmış yine. Yaşına başına bakmamış, oturmuş en güzel ekmeği yapmış ve en güzel tarifi vermiş. Canımıniçi, tecrübe budur işte, yaşa başa bakmıyor. Ekmek delisi olarak ben, ekmek düşmanı olan eşle biraraya gelince tadım tuzum kalmadı. Ağız tadıyla bir ekmek bile yiyemez oldum. Kıskandım ya, şeytan diyor yap Yamanımın ekmeğinden, sür tereyağınıda bolca (tuzsuz ama), otur patlayana kadar ye. Ellerine sağlık canım, bir gün yapıcam ama bu dediğimi.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
  25. Ayşe harika görünüyor. Ellerine sağlık. Denemek isterim bu tarifi ama seninki gibi olur mu ona garanti veremiyorum nedense :)
    Sevgiler,

    YanıtlaSil
  26. selam, off yine yaman bir tarif olmus gerekten. sanada bu yakisir.. ellerine saglik.

    www.blogcu.com/kayserimutfagi

    YanıtlaSil
  27. Ayşe'cim ellerine sağlık ama bana çok zahmetli geldi valla ben makinede yapıyorum bazen o bile zor geliyo be şekercim,senin benim kadar işin yoktur sen uğraşıver, ellerine sağlık tekrar, sevgiler..

    YanıtlaSil
  28. Yaman'im ya,
    Coook uzun bu bana gore, okuyayim belki anlarm dedim ama cIk beni asti :)
    en iyisi ben oraya gelisem yaparsin yeriz :D ( ya da sen buraya!)

    YanıtlaSil
  29. Nihalcim, hosgeldin canim, dünürdaşta Özlem'de yaniiii, yorumumu görmesendin uğramayacaktin degil mi? :) Canim ekmeği boşver de sen nerelerdesin onu söyle bakıyım :)))
    Evet canim 19. kareye ulaşmak için 18.tane karecik aşamalı aşamalı yapılıyor, sonuçu da değsin azcık :) Ama inan simdi git yap desen yapamam, öyle üşeniyorum yaniiii...bak bu yaniiiler senin kankiden kaldı, üstümden atmaya çalışıyorum yaniii :)) ha ha!
    Canımcım "Azim ile s.ç.n(fare yanii) duvarı delermiş" :))Benimki de o hesap!
    öptm seni güsel arkadasım, sevgilerle

    YanıtlaSil
  30. Özlem'cim yorumun ve ziyaretin için çok teşekkürler. Amin canım..sevgilerle

    Nalan'cım, bence makinada ekmek yapmak tembellik değil, onu çalıştırırkende büyük bir enerji harcanıyor :) Benim de ikinci el ekmek makinam var, arkadasimin hediyesı ama midem kaldırıpta onu bir güzel dezenfekte edip temızlemek içimden gelmiyor, üseniyorum..Yani gördüğüm bu tarifi yapmak artık benim için kolay oldu..:)) sevgilerle

    Teatime'cim, off be coco ne güzel yazdın, yani bunları duymak müthiş birşey..havalardan yazıyorum sana, inince msnden konuşalım :)) teşekkürler canım, benim bilgiler ordan buradan, kendime ait pekcok sey katıyorum ama henüz o kıva gelmedim..bir fırın ekmek yemem lazım..öptm senii sevgilerle

    Hoş Seda, teşekkürler canım. zahmetli olmasına biraz zahmetli, hadi bir eksi mayali ekmek yapıyım de tereyağ sürüp yiyelimlik bir tarif değil, umarım güzel pratik tarifler bulurum da sizlerle onlarida paylaşirim, yoksa bende bu mayalar gibi ekşiycem..:))

    Berceste, teşekkürler canım. Bu sefer iyice detaylı anlattım umarım deneyen arkadaslardan iyi sonuçlar gelir..beğendiğine memnun oldum.sevgiler

    Disal'cim, selam canim, anladim çook eskiden :)) ama vardir be yah hala eksi maya ile ekmek yapanlar.. :))Paylasimin ve güzel yorumun icin tesekkurler canim..
    Zahmetli bir ekmek tadı mükemmel değil ama çok hoş, değişik bir lezzet, en önemlisi kendi ellerinle yaptığın için tadı farklı geliyor.
    Canım ilerde daha kolay tarifler yazarım inşallah onlara bakarsın..yani kendim yaptim diye illa sende yap, bak cok güzel oluyor, tavsiye ediyorum demiyorum..:) Yemekler aleminde tek..:) öptm sevgilerle
    sevgilerle

    YanıtlaSil
  31. Üniversitelerin Ekmekçilik bölümlerinin birine fahri hoca atamalılar seni;)Yok yok bu da yetmez haksızlık olur onca maya tecrübelerine.Sen bu bilgilerle ekmeğin tarihçesini yazarsın Yaman Ayşe;)Bence senin için bir fakülte açmalı!Uyar di mi?
    Ekmeğinin tereyağlı kısmından uzatsan bana;)

    YanıtlaSil
  32. Aysem, ellerine saglik ellerin dert gormesin diyorum baska da bir sey diyemiyorum. Masallah bi de :)

    YanıtlaSil
  33. canım Ayşem nasılsın... bi uğrayım dedim.. çok güzel şeler yazmışsın ya bana dün..içime dokundu yanımda hissettim seni.. göresim geldi.. çookk öpüyorum senii kocaman....

    YanıtlaSil
  34. Ekmek bu işte! Ellerine sağlık Ayşeciğim :).
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
  35. Bu ekmek seni çok uğraştırmış ama sonucu bu kadar güzel olunca vermiş olduğun emeğe değiyor tabi ellerine sağlık.
    Sevgiler…
    Perihan

    YanıtlaSil
  36. Sevgili Burcu teşekkürler canım, hep aynı ekmek hem aynı ekmek olmuyor :) Bu tarifim gercekten biraz agir ve eski moda umarim daha yeni ve pratik ekmek tarifleride verebilirim..insan yaptikca kendi ekmek yapmak istiyor ama bazen de marketten aliveriyoruz.
    canim benim biraz kilo almam lazim o yuzden ben isin o kismini hic dusunmuyorum :) yorumun icin tesekkurler

    hoş seda'cim, ok canim kücük kalıp malzemelerin yarısı..:) ilgin icin tesekkurler

    yımırta sepetim, aman aman kimler gelmiş, aslı'cım yeni yazı eklemiş galiba ;) mesaj alınmıstır. Canım ben hep buralardayım, gördüğün gibi mayalar ile uğraşıyorum..:)
    Canım harikasın Sapanca'dan aldıgın o ekmegın lezzeti bambaskadır tahminen. resmini bekliyorum, bakalim dedemiz nasil ekmek yapmis.
    tesekkurler yorumun için sevgilerle

    sevda mavisi, tesekkurler canım, tarifi begendiğine cok memnun oldum..kahvaltıda sıcak ekmek mi ne diyorsun...:)
    sevgilerle

    Damak tadı Gül, canım cok tesekkurler paylasımın güzel sözlerin için..O zamanın ekmekleri daha baskaydı simdi cesit cesit ekmek var ama eskilerin tadı bende baska kalmıs, o tadları yakalamaya calısıyorum..Canım guzel yorumun ıcın tekrar tesekkurler, Sevgilerle

    Lale'cim, cok tatlisin ya, ne güzel yazmıssın konusur gibi çok sevindim. O dediğini bir gün mutlaka yap canım :) arkandayim tam destek...guzel sozlerin için teşekkürler..sevgılerle

    Burçin çok teşekkürler, beğendiğine memnun oldum, canım ne yalan söyleyelim denemeni cok isterim ama bende garanti veremiyorum..Hersey ortada itinayla anlattım yazdım tecrübelerimi keske garantide verebilsem..:) Olmaz maya tutmaz diye birsey yok kesinlikle bence, tekniği kaparsan, mayanı tanırsan bence olur..denemek ıstersen her asamada yardimci olmak isterim, sevgiler canim

    Fatmacım, teşekkürler canım, senin mutfagının yemeklerine yakışır bir ekmek oldu :) sevgilerle

    Ebruli tatlim, insan kafaya koyduktan sonra iş güç dinlemiyor, yapıcak inan benimde ufak çaplı işlerim var, onları yapmayıp mayalarım ile oynuyorum :) Ama tabi çalışan anne olmak çok farklı ve zor. Allah kolaylıklar versin size, olsun varsın ben ekmek yaparım size, öptm sevgilerle

    Bayan Lama, sen ilk eksi maya tarifimi görseydın birde, bu bari tek tek resimli..Ama yine de karışık gelmesi normal, kolay demiyorum zaten..Yani tarif veripte deneyin cok memnun kalacaksınız demeyen nadir bloglardanim ama sen gel buraya yaparız bir ekmek, ben sana gelirsem de mayamı yanıma alırım ne olur ne olmaz, sizin havanızı bilmiyorum çünkü..:)

    YanıtlaSil
  37. Ayşe Yaman :) ne yamansın gerçekten. Ekmeğin kokusu ve dumanı buralara kadar geldi. Ellerinize sağlık.

    YanıtlaSil
  38. Gerçekten cok yamansın :))) super kokusu ve sıcaklıgı buralara geldi. Ellerine sağlık.

    YanıtlaSil
  39. Ayşe'cim oyumu sana kullandım haberin olsun, sevgiler..

    YanıtlaSil
  40. Hülya'cım, geçen de ekmekçilik bölümünden uyarı aldım, "ekmekcilik deyimlerini doğru kullanalım" diye, yanii benim bir fırın ekmek yemem lazım bu işi öğrenmem için..:) Ama güzel sözlerinle ben bir bölüm açmış kadar oldum, tesekkurler canım.

    minik kus, tesekkurler canim, begendiysen ne mutlu bana...sana da masallah, sevgilerle

    aysegul böörülce, tesekkurler canim sukur iyiyim, umarim sende iyisindir, bende seni yakin hissetmesem yazamazdim öyle, ınsalllah birgun görüsürüz de canım, dertlesiriz o zaman, öptm seni,sevgilerle

    defne'cim, tesekkurler canim, begendigini cok memnun oldum..sevgilerle

    Perihan'cım, canım hosgeldın, ismin bana eskı bir is arkadasımı anıtmattı simdi :))O da simdi burda olsa herhalde ayni seyi soylerdi ama benim yaptigima inanamazdi sanirim :)Begendigine sevindim canim, sevgilerle

    Emine'cim teşekkürler canım, iki yorumunda bana ulaştı, ziyaretine ve güzel yorumlarına cok sevındım. sen ıstersen birini silebilirsin, ben kıyamadım da..sevgılerle :)

    Ebruli tatlim, tesekkurler canım, etkinlik ile ilgili söylenecek cok sey var, bıraz kafam karısmıs durumda,destegin icin tesekkurler, sevgilerle


    GÜZEL YORUMLARINIZ İÇİN TEŞEKKÜRLER. SÜRÇÜ LİSAN ETTİYSEM, YORUM ATLADIYSAM AFFOLA! :)
    SEVGILERLE

    YanıtlaSil
  41. sevgili blog sahibi hanımefendi
    baget ekmek resimleriniz çıkmıyor, lütfen ilgilenebilirmisiniz ...belki yapıcaz, belki canımız bakmak istiyor bu kadar ilgisizlik olmaz ama aaaaaaaaaaaaaaa

    :)))

    aslı
    not: cumartesi günü pasta kursuna gidiyorum çok heycanlıyım :))

    YanıtlaSil
  42. canımsın....ayşem aman ayşem yaman ayşem..ayşe arman sana kurban olsun gözüm...bu nasıl güzel bir ekmek tarifi.bu ne güzel bir ekmekkk..ay ne koktu ne koktu burnumaaaaa...anlatamam sana...çok fena canım çekti...çok güzel olmuş ....ellerine emeğine ....sağlıkkkkk...canımbenimm...iyik varsın....sevdim seni bir kere.......:)

    YanıtlaSil
  43. Ayşe merhaba, ekmek çalışmalarını şaşarak okudum bu kadar zahmetli birşeyi yapmak gerçekten sabır işi, ama sonuç bu sabıra değdiğini gösteriyor. Siteni, yazılarını çok beğendim seni mutfaklar listeme ekliyorum:) Ayrıca siteme ziyaretine teşekkürler
    Neslihan
    www.alacarte-neslos.blogspot.com

    YanıtlaSil
  44. helal olsun sana bu ne beceri
    firin acsana sen super anlatnmissin
    cok guzel olmus canim ben tekrar denemedeyim bakalim yorum gelecekmi hahahaha korkudan yazamadim

    YanıtlaSil
  45. ellerinize sağlık,resimlerle ayrıntılı anlatmanız bizler için büyük kolaylık oluyor.:))

    YanıtlaSil
  46. Ekmek harika görünüyor Ayşe, ellerine sağlık. Hep ekşi maya olayına girsem mi diye düşünüp vazgeçiyorum. Onu besle, büyüt halbuki değil mi :) Mis gibi ekmeklerin oluyor sonra...

    YanıtlaSil
  47. sevgili ayşe,
    hep aynı ekmek olmuyor o inan. her seferinde sen başka sensin, o nasıl aynı ekmek olsun? ellerine sağlık.
    tijen

    YanıtlaSil
  48. sevgili yımırta sepetim, canım resimler cogu bilgisayarda açılıyor, bir kere daha bakar mısın? Belki flickrdan resimler yavas geliyordur sana. Uyarını dikkate alacagım, buarada pasta kursuna gitme haberine bende çok heyecanlandım, zaten cici pastalar yapıyordun simdi kimbilir neler yaparsın, haydı sen git bakalım belki arkandan bende giderim, kolay gelsin sana simdiden, basarılar..:)

    hande'cim, canim benim agzindan bal damliyor, tesekkurler guzel sozlerin için, normalde bu sozlerin ardindan mutlaka deniycem gelir ama bu sefer tık yok gibi, can cekmesıyle kaldı sanırım :) bende seni sevdim..ayseyarmandan kocaman sevgilerle...:)

    Neslihancim ziyaretimi iade ettigin, ayrıca da beni linklerine eklediğin için teşekkürler..ekmeği begendıgıne çok memnun oldum..tekrar gorusmek uzere..sevgılerle

    filiz ablacım, cok tatlısınız, ziyaretiniz için teşekkürler, çok memnun oldum yine. Fırın işine gelince daha bir fırın ekmek yemek lazım..:) denemelere devam, ben gerekirse silerim :) sevgilerle

    aysencim, teşekkürler canım, resimli anlatımlar benimde tercihim fakat bu tarife ben ne yapsam yine karışık yine karışık deniyor...:) Sevgilerle

    behiye'cim aynen öyle canım! eksi mayam simdi buzdolabında yatıyor. Hatırlattıgın iyi oldu, nerdeyse bir hafta olacak, beslenmesi lazım :)) Aslinda eksi mayali baska tariflerde var ama sitede fazla yüz ekşitmemek için o ekmekleri yapmamaya calısıyorum, hakikaten biraz zahmetli iş ama değiyor sonunda..sevgilerle

    Sevgili Tijen, ne güzel söylediniz, haklısınız, ben her seferinde başka benim ki :)kelimelerle oynamanıza bayılıyorum..kısa bir cümle ama derine inince çok fazla şey ifade ediyor. Ziyaretiniz için çok teşekkürler. sevgilerle

    YanıtlaSil
  49. sevgili ayşe, bunlar ne güzel ekmekler böyle. ilk ekşi maya denemem başarısızlıkla sonuçlanmıştı. senin tarifinle yeniden deneyeceğim.
    dışarıdan ekmek almayı sevmiyorum. evdekilere de ev ekmeğini sevdirebilmek için değişik yöntemler deniyorum.
    çok güzel anlatmışsın. fotoroman gibi fotoekmek olmuş bunlar:)))

    YanıtlaSil
  50. Sevgili Hülya,
    teşekkürler, ekmekleri beğendiğinize memnun oldum, eksi mayalar bazen tutmayabiliyor. Umarım bu tarifim işinize yarar, her zaman bana cekinmeden soru sorabilirsiniz aşama aşama yardım etmek isterim.
    Ziyaretiniz için teşekkürler
    sevgilerle

    YanıtlaSil
  51. NOHUT MAYASI
    Ayşe Hanım,
    pişirme zamanı ve ısısı konusunda tavsiyelerinizden çok faydalandım. benim mayayı tutturmakta zorlananlara tavsiyelerim olacak.
    MAYANIZI NOHUTLA YAPIN !!!
    1. Bir avuç nohutu içme suyu ile ıslatın. en az bir gece beklesin.
    2. Nohutu suyu ile beraber mutfak robotuna aktarın ve iyice ezin. Suyu ile aktarmanızın faydası, robota yapışığ kalmaz.
    3. 1 kaşık un ekleyip karştırın.
    4. Hergün 1 kaşık un ve biraz su ekleyip ekleyip karıştırın. Annemin tavsiyesiıslatığımız nohutun suyundan biraz buzdolabında saklayıp o suyu kullanmak.
    5. Mayanızın üstünü tam kapatmayın ki havadaki iyi maya bakterilerini çekebilsin.
    6. Üçüncü gün gibi mayanın bozuk yemek gibi kokması moralinizi bozmasın. Dördüncü gün güzel bir maya kokusuna kavuşuyor. Açıkçası benim çok canım sıkılmıştı.
    7. ben dördüncü günde ekmek yaptım. ekmek harika kabardı, aynı zamanda da doygun oldu.
    8. bu tip ekmek yaparken çok yoğumak çok önemli. hamur kolaylıkla elinizden kopana ve lastik gibi uzamaya başlayana kadar çok yoğurmak ekmeğin kalitesini çok artırıyor.

    YanıtlaSil
  52. Şenay hanım
    bu paylaşımınızdan dolayı bende size çok çok teşekkür ederim. Daha önce Nohut Mayasını hiç duymamıştım. Benide bilgilendirmiş oldunuz.
    Yalnız merak ettiğim bazı şeyler var;
    1. Kullandığınız su miktari nedir? örneğin ne kadar suda nohutları ıslattınız ve 1 yemek kaşığı suya ne kadar su ilave ettiniz?
    Sizin kullandığınız ölçülerde bende ekmek denemek isterim.
    2. Hazırlanan nohut mayasının tamamıyla mı ekmek pişiriyorsunuz?
    3. Son olarak nohut mayasina ne kadar un ve su ilave edip, yoğurup bekletiyorsunuz? Bana bu konularda yazarsanız çok sevinirim. Kusura bakmayın çok soru sordum size, normalde bana soru sorulur şimdi de ben ziyaretçimden tarif almaya çalışıyorum. Ama bu durum da çok keyifli.
    Ziyaretiniz ve yorumunuz için tekrar teşekkürler.
    sevgilerle

    YanıtlaSil
  53. Ekşi maya hakkında bana gelen çok güzel bir soruyu burada sizinle de paylaşmak istiyorum.

    İsimsiz said...

    Öncelikle tebriklerimi sunuyorum.Anlatımınız ve resimleriniz çok güzel.Benim sorum pasta ile alakalı değil de ekşi maya ile alakalı.Ekşi maya mı tarifiniz üzerine 2 bardak su 2 bardak un ile hazırladım.2.gün köpürmeye başladı lakin kasenin dibinde hamur ortada su en üstte kabarcıklar vardı.Kokusu gayet güzeldi.3.gün mayamı besledim ama su gibi idi kıvamı.Nihayet bugün o acayip suyu süzdüm ve kasesini değiştirdim.Hala köpürüyor.Kıvamının sitenizde anlattığınız gibi kolay kopmayan bir kıvam olması için beslemeye devam edeyim mi ekmek yapımına geçeyim mi?
    sevgiler

    Ağustos 17, 2007

    ayseyaman said...

    Sivil(isimsiz)ziyaretçim, ekşi ekmek yapıyor olmanıza çok sevindim. Çok da güzel bir soru sormuşsunuz.
    Ben ekmeğinizi bir kez daha beslemenizi tavsiye ederim, beslemekten zarar gelmez, beslendikçe mayanın değişmemesi gerekir.
    Bazen mayanın orta katında su (maya artığı) oluşabiliyor, bu su normaldır. Bazı ekmekçiler ekşi ekmek sevdikleri için bu suyu(maya artığını) dökmezler. Ama sizin döktüğünüz iyi olmuş çünkü bir defasında ben dökmedim ve mayam gittikçe bozuldu.
    Size önerim mayanızı güçlendirin. Keşke mayanızı görüp ve koklayabilsem. :))
    Umarim bu sekilde size yardimci olabilmişimdir.
    Benim de emektar mayam buzdolabinda ne zamandir beslenmeyi bekliyor, uzunca zaman ihmal ettim onu.Bende şimdi gidip son durumunu kontrol edeceğim.

    Bana her zaman her durumu çekinmeden yazabilirsiniz,soru sorabilirsiniz.
    Size kolay gelsin, inşallah ekmeğiniz güzel kabarır ve lezzetli olur.
    Sevgilerle

    YanıtlaSil
  54. Merhabalar,Umarım eski tariflerinize yeni yazılan yorumları görebiliyorsunuzdur.Geçen günkü gibi pastanın altına ekmek mevzusu yazmayayım dedim.Ben isimsiz yani Sema :))
    Ekşi mayalı ekmeğim az önce fırından çıktı ve sizin 1.baget ekmek denemeniz kıvamında karşımda duruyor.Yani sonuç pek iç açıcı değil.Bence sonucu etkileyen durumlar
    1-Bardak ölçüm 200ml idi
    2-Ekşi mayam bulamaçtan ziyade boza kıvamındaydı ama ben sabırsız davranarak ekmek yapımına geçtim
    3-Ön hamurumda yine ara katta sıvı oluşmuş idi onu da süzdüm
    4-Hamurumun kabarması oldukça zor oldu.Fırını ılıtarak mayalattım biraz ama olmadı işte.
    Bence sebepler bunlar yine de siz de fikrinizi söylerseniz vaz geçmiş değilim hemen 2.denemede bulunacağım. bir de şu ekşi maya kıvamını bulsa....

    YanıtlaSil
  55. Sevgili Sema,
    bu böyle olacak gibi değil ben size en iyisi kendi mayamı postalayım..:)))

    Eksi maya oluşturulurken mayanın hiç kıvama gelmemesi sanırım sorunun en büyük kaynagı.. Maya tutmadıgı taktirde yapılan cogu calısma hüsranla sonuçlanabiliyor.
    Tavsiyem eksi mayanız kıvamını almadan ekmek pişirmemeniz.

    Ayrica aşağıya "Ekmek Kokusu" sitesinde bulunan, eksi mayali ekmeklerin linkini de ekledim, oradan da faydalanabilirsiniz.

    Ekmek kokusu

    Benim tarifimde akliniza takılan yerler olursa bana cekınmeden sorabilirsiniz, elimden geldiğince yardım etmeye çalışırım. Mumkun oldugunca acık yazmama ragmen biliyorum ki basit bir tarif değil. Size kolay gelsin, umarım en kısa zamanda ekmeğiniz gönlünüzce pişer . :)

    Sevgilerle

    YanıtlaSil
  56. Merhaba Ayşe Hanım, öncelikle sevgi ve güzellikler diliyorum...
    şifremi hatırlayamadığıöm için bir türlü yanıtımı gönderemedim....
    Benim bu maya tarifim annemin tavsiyesi idi. Balıkesir’e özgü olduğunu tahmin ediyorum. Tarhanada da kullanılıyor. Belki de ilk mayalanmayı hızlandırıcı etkisi olduğundandır. Bunu bilemiyorum ama işe yaradığı kesin. Çünkü mayam neredeyse iki haftalık oldu, ziyaretçilerinizin bahsettiği tarzda bir sorun yaşamadım. Annem yoğurdun o yeşilimsi suyunu da kullanmamı tavsiye etti ama ben henüz kullanmaya cesaret edemedim.

    Nohutu, yemeğini yapmak için ıslattığımız gibi ıslattım. Nohut iyice yumuşayınca blender’dan geçirdim. Bu aşamada su koymamın sebebi tamamen blendere yapışmaması içindi. Genellikle mayamın kıvamını krep hamurundan birazcık daha kıvamlı kek hamurundan da azıcık daha sulu tuttum. Hergün bir yemek kaşığı un ekledim. Eklediğim su miktarı bahsettiğim kıvam için tamami ile göz kararı diyebilirim.

    Bu mayanın tamamını kullandım. İlk önceleri sponge yapma kısmını atlamışım ama bir sorun oluşturmadı. Yaptığım hamurdan maya ayırıp yukarıda bahsettiğim kıvama getirdim. Ayırdığım maya miktarı göz kararı olmakla beraber 200-250 cc civarında.

    Mayada problem yaşamamış olmamın sebebi galiba biraz da “sour dough” tariflerine de başvurmuş olmamız. Örneğin içme suyu kullanmak ve mayanın üzerini tamamen kapatmamak. Bazı tariflerde bez katmayı öneriyor. Ben cam kabın üzerine kapağını yarı kapalı koydum.

    Maya tariflerinden birinde 2 bardak una, 1,5 bardak su, 2 silme yemek kaşığı şeker, 1 silme yemek kaşığı tuz karıştırıp 1 yemek kaşığı sirke ilave etmeyi öneriyor. Bu mayanın 12 saatte olgunlaşacağını söylüyor.
    Bir diğer tarifte de patates suyu tavsiyesi vardı. 2 orta boy patates küp küp doğranıp 750 cc suda haşlanıyor. Patatesler yumuşayınca, patatesleri çıkarılıyor ve bu sudan 500 cc kadarı alınıyor. 500 cc un ve 1 yemek kaşığı şekere hazırlamış olduğumuz patates suyu ilave ediliyor. Bu karışımı 2 katına çıkıncaya kadar sıcak bir yerde saklamayı öneriyor.
    Ben bu iki tarifi de elimdeki mayanın gelişimini görmek için denemedim ama sizinle paylaşmak istedim. Benden önce denerseniz eleştirilerinizi duymak isterim.

    Görüşmek üzere hanımlar...

    YanıtlaSil
  57. ayşe hanım merhaba ekşi mayalı ekmeği bir türlü tutturamadım ekşi mayamı yaptım ama ekmek kabarmadı ekşi maya çok güzel kabardı sizin deyiminizle ön hamurda güzel kabardı ama hamur kabarmadı mayamı koymak gerekiyor sevgiler ayla

    YanıtlaSil
  58. Ayse hanim 230 Derece bizim USA icinmi? dereceisini yazarsaniz sevinirim.

    Selamlar..

    YanıtlaSil
  59. Senay hanım
    verdiğiniz bu harika bilgiler için çok teşekkürler, mutlaka benim ve diğer arkadaşların işine yarayacaktır. Sizinde emeğinize sağlık.
    Teşekkürler.

    Ayla hanım merhaba,
    ekşi mayanızın ve ön mayanızın kabarmış olması çok çok güzel, çoğu arkadaş ilk aşamada takılıyor ama siz başarı ile geçmişsiniz. Mayanızı görmediğim ve koklamadığım için kesin ve net yorum yapamıyorum ama dediğiniz gibi kabardıysa bu iyiye işaret.
    Ekmeğin kabarmaması için pek çok neden olabilir.
    Fırının ısı ayarı, ekmeğin dinlenme süresi vb. sebeplerden dolayı sorun yaşamış olabilirsiniz.
    Bu tarifimde ek maya kullanılmıyor, işin esprisi zaten ek maya kullanmamakta yatıyor.
    Ekmeğinizin kabarmadığına çok üzüldüm, eğer mümkünse bir daha denerseniz bana resim gönderin belki daha yardımcı olabilirim.
    yamantarifler@gmail.com mail adresim.
    Sevgiler

    Hale hanim merhaba
    ziyaretiniz ve yorumunuz icin tesekkurler.
    Bizim firinlar icin 230C - USA icin 450F.
    Selamlar

    YanıtlaSil
  60. ayşe hanım merhaba, ekşi maya ile ilgili daha önce yazmıştım ve bana cevap yazdığınız için teşekkür ederim. Sorun şu; ekşi maya ve ön hamur kabardı sıra ekmek yapmaya gelince hamur kabarmadı yani fırına koymaya bile sıra gelemedi hamur kabarmayınca. Ekşi mayayı koyarken karıştırıyormusunuz bir de benim ekşi mayam biraz sulu oluyor sizin tarife göre gramını ml.sini ayarlayarak koydum sanki sizinkine göre sulu oluyor yanlış birşey mi yapıyorum acaba yanıtlarsanız tekrar deneyeceğim. sevgiler ayla darçın

    YanıtlaSil
  61. ayşe hanım merhaba, ekşi maya ve ön hamur ile ilgili daha önce yazmıştım ve cevapladığınız için teşekkür ederim. Sorun şu; ekşi maya ve ön hamur kabardı sıra ekmek yapmaya gelince hamur sabaha kadar bekledi ama bir türlü kabarmadı. Acaba ekşi mayayı eklerken karıştırmamak mı gerekiyor ayrıca benim ekşi mayam hamur kokmadı sanki sirke gibi koktu ama yine de kabardı ekşi maya resimlerinize baktımda sizinki sanki daha yoğun benimki daha sulu gibi geliyor bana. Yanıtlarsanız sevinirim ayla darçın

    YanıtlaSil
  62. Ayla hanım,
    ekşi mayanızın kabarıyor olmasına sevindim ardındanda kıvamının sulu kokusunun sırke gibi olduğunu eklemişsiniz, bu durumda mayanızı görmeden yanıt vermem zor!
    Eksı mayanızı sütle yapmayı denediniz mi? Eger musaitseniz sutle deneyin yine mayaniz tutmazsa diğer aşamalara geçmeyin, baska ekmek tarifleri bakabilirsiniz, belki evinizdeki bakteriler benim tarifi sevmiyordur, bu çok doğal! :)

    Gaye hanim herseyi tam ölcülerine göre hazırladığınızı yazmıssınız Turk Gecesine, zaten tarifte gecen pek bir malzememizde yok, un ve sudan olusuyor tum ekmek! Asamalarıda birbirine karıştırmak! Sorunun kaynaklanabileceği yerleri daha önceki yorumlara bakarak bir fikir sahibi olabilirsiniz.
    Belki sorun bakterilerdedir, Ayla hanıma eksı mayayı süt ile denemesini önerdim, sizede sütü öneriyorum, yine olmazsa başka tarifleri deneyebilirsiniz. Yukarda linkleri mevcut.


    Hanımlar olumlu olumsuz tüm yorumlarınız ve paylaşımlarınız için teşekkürler.
    Umarım mis kokulu ekmekler sizinde evinizden eksik olmaz, eğer bana maya ile ilgili resim gönderebilirseniz size daha iyi yardımcı olmaya çalışabilirim.
    Belki en kolayı ekmek makinası almaktır.
    SEVGİLERLE

    YanıtlaSil
  63. ayşe hn. merhaba ekşi maya denemelerinden nihayet galip çıktım ve ekşi mayayla harika bir ekmek yaptım ama farklı bir tarifle eğer denemek isteyen varsa ekşi maya tarifini bu adresten bulabilirsiniz http://www.doygun.com.tr/index2.asp?eylem=tariflerimiz&id=45&pNum=1&class=link
    ayşe hn., her ne kadar sizin mayayı tutturamasamda yardımlarınız için çok teşekkür ediyorum sevgiler, ayla

    YanıtlaSil
  64. Ayla hanim
    eksi maya tarifinizi benimle paylastiginiz icin cok tesekkurler. Tarif oldukca güzel, inceleyip denemek isterim. Sanırım maya hergün beslenerek oluşturuluyor, bende eksi mayamı yaptıktan sonra eger dısarda bırakmak gerekiyorsa hergün buna benzer sekilde besliyorum. Tekniği kaptıktan sonra yapamayacagınız ekmek yoktur, tebrik ederim sizi.

    Peki hangi ekmek tarifini kullanarak ekmeğinizi hazırladınız? Yoksa benim bildiğim bir arkadas gibi ekmek makinası mı kullandınız merak ettim. Onuda paylaşırsanız çok memnun olurum. Hatta resmi varsa ya da tekrar yapıp resmini çeker bana gönderirseniz bir gün belki sayfamda da yayınlarım. Belki sizide bir blogspot acmalı belki de vardır. (Mail adresim yamantarifler(at)gmail.com)

    Bol ekmekli günler

    SEvgilerle

    YanıtlaSil
  65. Ayşe hanım merhabalar ben Sema . Ağustos ayında başarısız bir ekmek denemem olmuştu ama ben yılmadım.Mayam sulandıkça suyunu süzdüm veee kıvamlı bir maya elde ettim.Bu güne kadar defalarca ekşi mayalı ekmek yaptım.Hatta kendim Ankara'da oturuyorum ekmeklerim İstanbul'a bile gitti:))Size çok teşekkür ediyorum artık evimde gerçek ekmek yeniyor sayenizde.Bu günkü ekmeğim birazdan pişecek ve komşuma gidecek.Tekrar teşekkürler.
    Kolaylıklar diliyorum.
    sema.

    YanıtlaSil
  66. Sevgili Ayşe Hanım,

    Çok değerli bir iş yapmışsınız, ellerinize sağlık. Diğer arkadaşların yazdığı 'eski moda' tanımlamasına kesinlikle katılmıyorum. Bu devirde hastalanmadan yaşayabilmek için 'en son moda' olması gereken tarzdır bu.

    Siz şahane bir biçimde, en ince detaylarına kadar anlattığınız için okuyanlara zor görünmüş olacak. oysa yoğurup beklemekten ibaret aslında bu güzel ekmekler.
    Zaten köylerimizde (fenni maya mertliği bozuncaya kadar) herkes kendi mayasını yapardı. sizin de yazdığınız gibi, mayalar havadan gelir.

    köy usulü mayayı kısaca anlatmak gerekirse, un ve su suluca olacak şekilde yoğrulur veya karıştırılır. her gün azar azar un ekleyerek tekrar yoğrulur ve ekşimesi beklenir. bu karışım ılık su, un ve tuzla birlikte yoğrularak ekmek hamuru hazırlanır. bu hamurdan bir parça ayrılır ki bu daha sonraki ekmeklerin mayası olur.
    Maya hazırlamak için un ve suya ezilmiş kuru incir veya yoğurt katıldığı da olur.
    Artun Ünsal'ın ekmek kitabında ıhlamur mayasından da bahsediliyor ama şimdiye kadar başka bir bilgi edinemedim.
    Herkese kolay gelsin,
    Arzu Aygen

    YanıtlaSil
  67. Sema merhaba, ziyaretiniz ve yorumunuz için çok teşekkürler...Çok memnun oldum güzel güzel ekmekler pişirdiğinize ve ekmeklerinizi herkesle paylaştığınıza , kış geldi artık bende fırının başına geçerim..Aylardır mayamı besleyemedim, sanırım bu yazımdaki gibi bir tablo sergiyeleyeceğim yeniden..
    Sizlerede kolay gelsin..
    Sevgilerle

    YanıtlaSil
  68. Sevgili Arzu Aygen hanım,
    yorumunuz beni o kadar mutlu etti gururlandırdı ki tahmin edemezsiniz, çok sevindim yazımı beğendiğiniz için! Sizin gibi ustalarımın yanına bile yaklaşamam ama evimde elimden geleni yaptım, umarım bir hatam bir eksiğim olmamıştır. Yorumları bazen otomatik yayınlıyorum eski yazılarıma gelen yorumları sonradan görüyorum. Yazdıklarınız benim yazımı ve gelen yorumları özetlercesine çok güzeldi...Sanırım benimde sizden gelen yorumlarla edindiğim tecrübe; mayanın daha güçlü ve kıvamda olması için 2-3 gün bekleme süresinde unla beslemek yoğurmak...Önümüz kış artık fırının kapağı bir açılır bir kapanır ortalık mis gibi ekmek kokar..:)
    Tekrar güzel yorumunuz ve sözleriniz için çok teşekkürler..
    Size başarılar dilerim en kısa zamanda kitabınızı almak için sabırsızlanıyorum...
    sevgilerle

    YanıtlaSil
  69. ekmek tarifinize bayıldım
    akşam ekşi mayamı hazırladım beklemeye bıraktım
    ama ekmeği hafta sonu yapabilirim ancak.bu surede maya oluşmuşsa onu buzdolabında mı bekleteyim yoksa yine aynı şekilde kalsa olur mu?
    siteniz çok aydınlatıcı,teşekkürler

    YanıtlaSil
  70. Ekmek tarifini beğendiğiniz için cok memnun oldum umarım sonucuda beğenirsiniz.. Dilerim mayanız tutar mümkünse yazımla birlikte gelen yorumlarıda okuyun size çok yardımcı olabilecek bilgiler var aralarda..
    Sorunuza gelince;
    oncelikle mayanız yaklasik 3 gun icinde olusursa, maya üzerinde baloncuklar gözlenir, güzel kokarsa bu aşamadan sonra onu her gun besleyerek dısarda tutabilirsiniz haftasonuna kadar. Bu asamada mayayı beslemeniz gerekir.
    Bunun ıcınde eksi mayadan ekmek yapiminin 3. maddesini uygulayabilirsiniz.
    "*yarım bardak un (yarım bardak un -kap-~ 75 gr)

    *çeyrek bardak soğuk su (~ 60 ml) ile beslemek gerekir.
    Gerekirse bu besleme işlemini birkaç gün daha devam ettirerek, mayanızı ekmek yapmadan dışarda tutabilirsiniz." Beslendikce maya gucleniyor.

    Size bir onerim daha var, gelen yorumlardan edindigim tecrube dogrultusunda eger maya olusturmada zorlanirsaniz ya da mayaniz tutmazsa. Su tarifi deneyin;

    "EKŞİ MAYA YAPIMI

    Ekşi mayayı tam buğday unu veya veya çavdar unu kullanarak yapabilirsiniz.

    Kullandığınız tahıla bağlı olarak mayanın tadı değişecektir.Hazırlığı 4 gün süren bu bu mayayı beşinci günde kullanmaya başlayabilirsiniz ve ekşi mayayı bir kez ürettikten sonra çoğaltarak senelerce kullanabilirsiniz.

    Hazırlarken size iki tavsiyemiz var:4 gün içinde oldukça fazla kabaracağı için büyük bir kap kullanmanız ve ekşi maya ile ilgili her türlü ekleme ve karıştırmayı sadece tahta kaşık kullanarak yapmanız.

    1.Gün:1 su bardağı tam buğday unu ve 1 çay bardağı ılık su karıştırılır.Ilık bir yerde iki gün dinlenmeye bırakılır.

    3.Gün:İlk gün hazırladığınız karışımın üzerine 1 su bardağı tam buğday unu ve 1 çay bardağı ılık su ilave edilip karıştırılır.Ilık bir yerde 1 gün dinlenmeye bırakılır.

    4.Gün:Bekletilen karışıma 2 su bardağı tam buğday unu ve 2 çay bardağı ılık su ilave edilip karıştırılır.Ilık bir yerde 1 gün daha dinlenmeye bırakılır.

    5.Günden itibaren hamuru koklarsanız veya tadarsanız çok ekşimiş olduğunu ve üzerinde birçok minik kabarcığın olduğunu göreceksiniz.Ancak hamur sirke ekşisi gibi değil de süt ekşisi gibi kokmalı.
    Kaynak; Doygun ekmek.

    Size kolayliklar diliyorum. Umarim yardimci olabilmisimdir.

    YanıtlaSil
  71. çok yardımcı oldunuz teşekkürler
    sonucu size mutlaka bildireceğim

    YanıtlaSil
  72. Sevgili AYŞE hanım tarifiniz okuduğumda çok hoşuma gitmişti ve hemen denemeye karar verdim 1 ay kadar önce ilk denemem ekşili mayanın kabarmaması ile kabarmaması ile hüsrandı fakat yılmadım ikinci denememde hatayı nerede yaptığımı buldum ve size gelen yorumları okumamın da faydasını gördüm tabi. Biraz önce ekmeğimi fırından çıkardım tıpkı sizin resimlerinizdeki gibi olmuş bu beni çok sevindirdi. Eşim hemen fotoğrafını çekti kızkardeşlerime göndermek için fotoğraf çekerken de hınzırca'' bir buçuk ay sonra ekmek yiyebileceğiz demek '' diyerek gülüyordu.... Teşekkürler..


    cesra

    YanıtlaSil
  73. Ayşe hanım merhaba. Ben de herşeyi kendim yapmaya meraklı biriyim. Ekşili maya tarifini ananemden duydum ancak ilk mayayı nasıl yaptığını dedemin de her seferinde tarife karışması yüzünden hiç anlayamamıştım. Bunu ararken sizin tarifinizi buldum ve yapmaya başladım bile ben ilk mayamı dün akşamüstü hazırladım ve bu gün hava sıcak olduğu için sanırım köpük köpük mis gibi hazır oldu bile. Yapmaya devam ediyorum. Benim merak ettiğim bu mayayı ekmek yapmanın dışında çörek börek yada açma gibi yiyecekleri hazırlarken kullanamazmıyız acaba. Ellerinize sağlık

    YanıtlaSil
  74. Dilerim mutfaginizdan mis kokulu ekmekler hiç eksik olmaz, tarif biraz zor ama bir kere maya tutunca gerisi geliyor.

    Ayşe hn, daha önce hiç düşünmemiştim ekşi maya ile börek çörek yapılır mı diye. Denemediğim için açıkcası nasıl olur ben de bilemiyorum, hazır mayadan farklı olsa gerek ama yine de net bişey söyleyemiyorum..Kusura bakmayin, ayrıca tam bir ay sonra cevap yazıyorum onun içinde özür dilerim..Anasayfama baktığım kadar eski tariflerle de daha sık ilgilensem iyi olacak..

    ilginiz için çok teşekkürler..

    YanıtlaSil
  75. Ayşe Hanım merhaba,
    Sitenizdeki tüm bilgilerden azami derecede faydalanıyoruz. Bunun için teşekkürler...
    Ancak ekşi maya denemem baştan bir hüsranla sonuçlandı.
    5. günde mayamı koyduğum kavanozun ağzında küflenmeler oldu, benim de içime sinmedi ve döktüm:((
    Benim evimdeki bakteriler küf için mi çalışıyor dersiniz. Ya da sizce neyi yanlış yaptım?
    Teşekkürler, kolay gelsin...

    YanıtlaSil
  76. Hacer hanim, oncelikle mayanizin tutmamasina uzuldum ama bu cokta beklenmedik bir durum değil.
    Siz en iyisi mayanızı yaparken onu güclendirmeyi beslemeyi deneyin, bu asamada su cıkarsa da onu dökün.
    Size tavsiye edebileceğim tarif Doygun Ekmeğin eksi maya tarifi..5 yorum yukarıya ekledim onu deneyebilirsiniz.
    Dilerim gönlünüzce ekmekler pişirirsiniz.
    sevgiler

    YanıtlaSil
  77. Merhaba Ayse,
    Ben de eksi hamurlu ekmeklere merak saldim ve iki gundur ilk hamur eksimekte. Sana bir sorum var.
    Kalan eksi hamuru ne zaman buzdolabina kaldirmaliyim? On hamurdan ekleme yapana kadar disarda bekletip, daha sonra buzdolabina kaldirmaliyim diye anladim ama, emin olmak icin sana sorayim dedim..
    Cevabin icin simdiden tesekkurler..

    YanıtlaSil
  78. ayse hanım, ekşi mayayı ve ekmeğinizi denemeye karar verdim lakin un konusunda tereddütlerim var. Kanada da yaşıyorum bana ne tür bir un tavsiye edersiniz?
    şimdiden teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  79. Hanife hanim, gec cevabim icin kusura bakmayin. Evet aynen öyle oluyor. Ekşi mayanızı ön hamurla besledikten sonra buzdolabına kaldırabilirsiniz eğer yeniden ekmek yapmak istemiyorsanız. Haftada bir de biraz un ve su ile beslemeye devam edin.
    *yarım kap un ~ 75 gr
    *çeyrek kap su

    Mehmet bey,size kolaylıklar diliyorum. En iyi sonuç veren unlar, Unbleached ve Bread flour olanlar.

    Lütfen ekmek yapmaya geçmeden önce yorumlara da göz atınız, yararlanabileceğiniz çok güzel notlar olabilir. Ben de tarifimin başına küçük bir güncelleme yapıyorum belki notlar dikkatlerden kaçar diye.

    İlginiz için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  80. merhaba once ellerınıze saglık cok basarılısınız ve yardımcı olmayı sevıyorsunuz hıc usenmeden yazmıs ve soruları cevplamıssınız ama ben hala eksı maya tarıfını anlamadım

    nasıl yapıldıgını

    nasıl beslendıgını (hangı sıklıkta besleyıp ne kadar sure saklandıgını )

    nasıl saklandıgını

    anlatabılırsenız cok sevınırım esım bu ekmegı cok sevıyor yapıp ona suprız yapmak ıstıyorum sımdıden tesekkurler

    YanıtlaSil
  81. ekşi maya tarifi arıyordum hatta köydeki yakınlarımdan isteticektim.Tarifinizi yapıcam.İnşallah başarılı olurum.ÇOK teşekkürler...

    YanıtlaSil
  82. Sevgili Ayse Hanim,
    Hayatimda daha once hic ekmek yapmadim, ve ilk olarak eksi mayadan ekmek yapmayi deniyorum. Sizin tarifinizi cok begendim ve cok ayrintili. Bugun on hamurumu hazirladim insallah yarin ilk eksi mayali ekmegimi yapacagim. Eksi mayamin iyi huylu olduguna karar verdim hatta bazi fotograflar da cektim. Yalniz bu asamada bir konuyu sormak istiyorum. Eksi mayami yarin on hamurla besledikten sonra ne yapmaliyim ve nasil muhafaza etmeliyim?

    Sevgilerimle

    Cennet Kose

    YanıtlaSil
  83. Peki yorumumu ve sorumu yazdim fakat cevabi nasil ogrenebilirim?

    Sevgiler

    Cennet Kose

    YanıtlaSil
  84. Cennet hanim merhaba
    dilerim yarin sabah ön hamurunuz köpük köpük ve kabarmış olur. Lütfen yazımdaki ön hamur fotoğrafını inceleyin.
    Sorunuza gelince eğer kısa bir süre içinde tekrar ekmek yapmayacaksanız buzdolabında ekşi mayanızı saklayabilirsiniz. Haftada bir buzdolabından çıkarın üzeri sulanmış ya da kurumuşsa bir kaşık yardımı ile üzerindeki tabakayı temizleyin sonra da yarım su bardağı un ve çeyrek su bardağı soğuk su ile besleyip, karıştırın,üzerini streçle sarın, bu şekilde bir gün bekleyip ekmek yapmaya geçebilir ya da buzbolabına tekrar kaldırabilirsiniz. Buzdolabında bekleyen ekşi mayadan ekmek yapmadan önce mutlaka aynı yukarı yazdığım gibi bir besleme uygulayın, o da sıcaklığına gelmiş ve beslenmiş mayadan ekmek yapmaya geçin. Bazen maya buzdolabında unutuluyor aylarca beslenmiyor (biz hep unutuyoruz:{) sakin mayanizin işe yaramayacağını düşünmeyin onu besleyin ve tekrar canlandırın. Eşimle ben bazen ekmek yapmaya geçmeden mayamızı 2 kere besliyoruz daha kuvvetli olsun diye :) Halen dolapta 2 yıllık mayamız var son ne zaman beslediğimi hatırlamıyorum. Aslında ihmal etmemek lazım.

    Son olarak lütfen ön hamurunuz köpük köpük olmadan ekmek yapmaya geçmemenizi hatırlatıyor ve size kolaylıklar diliyorum.
    Sevgilerimle

    YanıtlaSil
  85. ben sizin yaptığınız gibi yapıyorum ekmeği ve hiç dolaba kalkmıyor 3 güne kalmadan ekmek yapıyorum hiç ekmek almıyoruz dışarıdan sağolun teşekkürler ,
    mayayı nasıl çoğaltıp daha büyük ekmek yapacağız bilgilendirirseniz sevinirim insanarın tutturamadığı mayayı erktesi gün karıştırında daha köpüklenmemesi ben 2 gün bekletip alıyorum evim çok sıcak 2 günde oluşuyor çünkü ama dah gözlü delikli ekmekler yapmak istiyorum nasıl yapabilirim bunu fikriniz varmı

    YanıtlaSil
  86. Aysecim googlede eksi maya yapilisi hakkinda bilgi ararken senin tarifini gordum cok aydinlatici buldum canim cok tesekkurler hemen yaptim simdi mayalanmasini bekliyorum:)
    bir yerde okumustum kefir koydugunu yazmislar bende birazcik kefir mayasindan koydum insallah
    olur olmazsa tekrar yapicam.
    kucak dolusu sevgiler.

    YanıtlaSil
  87. Aysecim googlede eksi maya yapilisi hakkinda bilgi ararken senin tarifini gordum cok aydinlatici buldum canim cok tesekkurler hemen yaptim simdi mayalanmasini bekliyorum:)
    bir yerde okumustum kefir koydugunu yazmislar bende birazcik kefir mayasindan koydum insallah
    olur olmazsa tekrar yapicam.
    kucak dolusu sevgiler.

    YanıtlaSil
  88. Birde mayanın üstünü, streç veya kapakla değilde, hava alacak şekide bez ile kapatın. Ör, tülbent.

    YanıtlaSil
  89. Merhaba Ayşe hanım.ben de ekşi mayadan ekmek yapma meraklısı olanlardanım.bütün yazılanları okudum?çok faydalandım?kendi yaptığım ekmek tam olarak göz göz olmuyor?Şimdi sizin tarifi deniyeceğim. Gelişmeleri sizinle paylaşacağım. Umarım ideal ekmeği en kısa zamanda ben de pişirebilirim.

    YanıtlaSil
  90. Merhaba Ayşe hanım. Ben de ekşi mayaile ekmek denemeleri yapıyorum. Daha tamistediğim gibi olmadı. Size sorum nü mayayı yapım aşamasında oda sıcaklığında ve karanlıkta mı bekletmek lazım ?

    YanıtlaSil
  91. Merhaba Ayşe Hanım
    ekşi maya yapmayı başarabilmiş lakin ekmeği yapmayı bir türlü başaramamıştım ve tarifinize rastladım ne kadar ayrıntılı yazmışsınız Allah razı olsun ve tam da tarif ettiğiniz gibi ekşi mayalı ekmeğimi yaptım aynı resminizdeki gibi bir ekmeğim oldu .çok teşekkürler
    sevgilerimle
    nesteren düz

    YanıtlaSil

Related Posts with Thumbnails