14 Nisan 2007 Cumartesi

Baget Ekmek Tarifi- 2.Deneme

2. Baget Ekmek Deneme Sonuçları :)))
ayseyaman.blogcu.com
ayseyaman.blogcu.com
19/01/2007 Cuma günü akşamı, ikinci ekmek denememiz için kolları sıvadık. 1. aşama olarak mayamızı canlandırdık ve hamurun köpük kıvamına gelmesi için bir gün buzdolabında beklettik. Cumartesi akşamı da 2. aşama için mutfak ile oturma odasında gittik geldik. Tarifi yazarken atladığımız yerlerden bahsetmiştim. Kazandığımız tecrübeyle, bu sefer daha dikkatli olduk.
Ekmeklerin bu denli güzel kabarmasının sebepleri BEŞ farklı işlemin uslubuyla yerine gelmesi. Bunlar;
1. 1.aşamada tuzu hamura en son ekledik.
2. Hamuru iki kat oluncaya kadar dinlendirdik, daha fazla değil.
3. Hamuru 3 eşit parçaya böldük (dikkat etmemize rağmen 1 tanesi yine tombili oldu:)
4. Şekil verilmiş hamurları tepside 30-40dk üzerlerine nemli havlu örterek beklettik, yaklaşık 2 kat kabardılar. (Bu aşama gözümüzden nasıl kaçmıştı hala anlamadık.)
5. Derin derin ve uzun çizikler attık.:))))))))))))
NOT: Baget Ekmek tarifi üzerinde düzenleme yapılmamıştır. Resimler arasındaki farklılıklar tamamen Gurme adayının dikkatsizliğidir. :)
Afiyetle
ayseyaman

1. Baget Ekmek Deneme Sonuçları

ayseyaman.blogcu.com/ekmek

ayseyaman.blogcu.com/ekmek
Çocukluğumda, her fırın yolu dönüşünde, ekmeğin kenarlarından kemirmeye başlardım, dayanamazdım fırından yeni çıkmış miss gibi ekmeklere. Eski firınımızı hatırlarım, kocaman ekmek ocağı hemen hemen kasanın yanındaydı. Daha bir kaynaşıyorduk ekmeklerle. O zamanlar plastik poşet kullanılmazdı, ekmek kağıtları vardı. Fırıncı amca ekmek kağıtları uçuşmasın diye üzerlerine mermer taşlar koyardı. Hep kıskanırdım o taşları, parlak, güzel mermerlerdi. Sek sek oyunumuz ve dokuz taş için mükemmellerdi. Ayrıca kırmızı kremitleri ezmek için idealdi. Sanırım aklımızca toz biber yapıyorduk, ağaç yapraklarının arasına koyup sosluyor, dolma hazırlıyorduk. O zamanlardan belliymiş benim enteresanlığım. Ekmek kağıtlarını da bazen ders çalışırken müsvette olarak kullanılır bazende üzerine resim yapardık, bazen de evin annesi tarafindan mutfak kağıdı olarak harcanırdı.
Ders çalışmak dedim değil mi? Pek ders çalıştığım söylenemezdi aslında. Hatırlarımda her pazar akşamı hüngür şakır ağlardım ödevimi yetiştiremedim için, annem araya girer ablamdan yardım dilenirdik. Kaç yaşıma geldim hala sevmiyorum ders çalışmayı, ödev yapmayı. Ne günlerdi :) Özledim...
Geçen günler de eşimle beraber ekmek yapmaya karar verdik. Amazon.com dan aldığımız kitabın ben resimlerine, eşim yazılarına baktı. Baget ekmek yapmaya kadar verdik.

ayseyaman.blogcu.com/kitap

ayseyaman.blogcu.com/kitap

Resimde gördüğünüz gibi teknikler çok güzel anlatılıyor. Ben de elimden geldiğince ayrıntılı anlatmayı deneyeceğim. Umarım beğenirsiniz. Yazıyı dün gece yazdım, üzerine bir uyku çektim şimdi yayınlıyorum. Olumlu yada olumsuz ekmek yapımı ile fikirlerinizi paylaşırsanız bahtiyar olacağım.Tarifi yazarken farkettim de bazı püf noktalarını atlamışız. Ekmeğimiz bitti. Kendim de tüm bu aşamalardan tekrar geçme, ekmek yapma cesaretini ve sabrını bulabilirsem ikinci defa hiç bir noktayı atlamamaya çalışacağım.
1. Aşama malzemeleri :

* 1 paket (2,5 dolu çay kaşığı) aktif kuru maya

* 1,5 bardak ılık su ( 1 su bardağı su ~ 240 ml) ( 40-46 derece, parmağınızı suya daldırdığınızda yanacak kadar sıcak)

* 1 dolu çay kaşığı şeker

* 2 bardak ekmek unu (1 su bardağı un ~ 150gr)

Hazırlanışı:

* Büyük bir cam yada seramik kasede sıcak suyla mayayı erit, içine şekeri de ekleyin. (Aşağıdaki resmin üzerine tıklayarak, resmi büyültebilir, sırayı takip edebilirsiniz.) Maya 5 dakika içinde 2. resimdeki gibi köpük köpük olacak. Mayamız şeker ve sıcak suyla beraber canlanıyor, biraz kötü de kokuyorlar.

Tahta kaşıkla içine un ekle karıştır. Kıvamı yapışkan bir hal alıyor. Üzerini plastik streçle kapla. Oda sıcaklığında 3 saat ya da bütün gece buzdolabında beklet. Biz geceden hazırlığımızı yaptık. Sabah buzdolabından çıkarttıktan sonra 1 saat beklettik ki tekrar oda sıcaklığına gelsin.

Not: İlk hazırladığımız köpük buzdolabında 2 gün beklerse daha iyi olur, tat bekleme anında oluşuyormuş.

2. Aşama hamur malzemeleri:

* 2 su bardak un + yoğurmak için ekstra un

* 1,5 dolu çay kaşığı tuz

* Çeyrek bardak mısır unu (dövülmüş mısır) evde yoktu, yerine tepsiyi unladık.

Hazırlanışı:

Buzdolabından köpük halinde çıkan kıvama un ekle karıştır. Karışıma tuzu en son ekleyin. Kapta kıvam kütle haline gelinceye kadar karıştırmaya devam edin. Unlu yüzeye kütleyi koyun üzerine de yoğurduğunuz kabı ters çevirip kapatın. 10-15 dakika bekletin. Sonra kaseyi kaldır ve unlu yüzeyde yoğur, iyice elastik oluncaya kadar. Kıvamı anlamak için küçük bir deneme yapın. Hamurun bir kenarından çekerek ışığa tutun, esnek ve şaffaf olmalı. Bu yoğurma işlemi toplam 5-7 dakika sürecek. Hamuru top haline getir ve hafifçe yağlanmış büyük kaseye koy. Hamuru yağlı kapta gezdir. Sonra üzerini tekrar plastik streçle kapla ve oda sıcaklığında 1,5- 2 saat beklet. Hamur 2 katına çıkana kadar bekletmelisiniz. Parmak atınca hamur puf puf yumuşak olacak. Sonra hamurun üzerine bir elinizle kuvvetlice bastırın, içindeki tabarcıklar patlasın, resimdeki gibi. Sonra tekrar yuvarlak yap ve 30-45 dakika beklet, 2 katına çıkıncaya kadar. Unlu yüzeye tekrar koy, keskin bıçakla, çok dikkatle tam üç eşit parçaya bölün. (ben üç güzel eşit parçaya bölemedim, biri büyük kaldı. Onu tekrar ikiye böldüm, istediğim gibi olmadı, size tavsiyem mümkün olduğunca parçaların eşit olmasından yana). Üzerine havlu koy 5 dakika beklet. Bu arada fırın tepsisini unlayın. Her bir parçayı biraz yoğurarak katlamak için şekil verin. Önce hamurun üçte birini katlayın ve yoğurun sonra tekrar katla yoğur. Tepsi uzunluğuna gelinceye kadar ortadan başlayarak kenarlara doğru uzatarak şekil ver. Hamurları tepsiye diz üzerini nemli havluyla ört. son olarak 30-40 dakika daha beklet. Üzerine yan fakat derin çizgiler at, elinle her yerine su serp.

260 derece sıcaklıktaki fırının alt üçte birine hemen tepsiyi koy. Hamuru fırına koyunca dereceyi 230 a getir. 20-25 dakika pişir (Üzeri kahverengi oluncaya kadar).

Okuması, anlaması ayrı bir sabır, yapması apayrı.

Resme oldukça benzedi ama daha iyi olabilirdi bence. Lezzete gelince sıcak sıcak üzerine tereyağ sürüp yemek pek güzel oldu.

Afiyetle
ayseyaman

UYARI: Kullandığım su bardağının ölçülerini parantez içinde daha detaylı yazdım. Bizim normal su bardaklarından biraz daha küçüktür. 1 su bardağı su yaklaşık 240 ml, 1 su bardağı un yaklaşık 150gr'dır.

ayseyaman.blogcu.com/ekmek
Lütfen resmin üzerine tıklayın!

DUYURU: SEVGİLİ SOFRA ÖZLEMİ 19741974 KERE TEŞEKKÜRLER. MEST OLDU VALLAHI JEST OLDU..ŞİMDİ SIRA BENDE. DİNLEMEK İÇİN BURAYA TIK...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts with Thumbnails